Ze zpráv o trhu s biopotravinami

Nákup a konzumace biopotravin jsou stále oblíbenějšími. To není nudný titulek vycházející z dojmu, to je věc, která vyplývá ze statistik. Z pohledu tržní ekonomiky už hovoříme o miliardách obratu (2,25 mld. obratu za spotřebované biopotraviny v ČR a dokonce 3,73 mld. včetně vývozu) a čísla meziročně narůstají v Čechách, v Evropě i celosvětově. A tak se úřednictvo vrhlo na zkoumání BIO podhoubí. Ptali se výrobců a ptali se distributorů a mapovali trh. Z dat sesbíraných zpětně za rok 2015 vyplynuly závěry zveřejněné ve Zprávě o trhu s biopotravinami v ČR.

Zjistilo se mimo jiné, že roste přímý prodej, ale taky že téměř polovina biopotravin se k nám dostane skrze maloobchodní řetězce. Znamená to, že nejvíc biopotravin nakoupíme v super a hypermarketech. Protože významnou část nabídky dvou nejsilnějších řetězců tvoří zahraniční Alnatura, jsou výsledná čísla o procentuálním zastoupení dovozových biopotravin v maloobchodních řetězcích vyšší než vysoká  – hovoří se o 70–80 procentech.

Vedle německé Alnatury jsou objemově nejvýznamnějšími dodavateli české společnosti PRO-BIO, Country Life a společnost Hipp, která vyrábí zboží z kategorie v rámci řetězců nejžádanější – z oblasti kojeneckých výživ, kaší a podobně.

Alnatura sem,  Biomléko tam

Čísla ukazují, co se dalo tušit. Spousta biopotravin se do ČR doveze a spousta českých bioproduktů cestuje pro změnu za hranice státu. Mezi největší exportéry patřili v roce 2015 Družstvo ČESKÉ BIOMLÉKO a společnosti Sonnentor nebo Lifefood.

Je bio drahé?

Tomu, co všechno tvoří cenu u (bio)výrobků a jak vznikají náklady, se budeme věnovat v tematicky zaměřeném článku v budoucnu. Zatím nabízíme data statistická, srovnání cen ze studie Analýza vývoje nabídky biopotravin a jejich cen v České republice 2014–2015. Je tu možné srovnávat rozdíly mezi cenami bio a konvenčních variant jogurtu, vajec, mléka, masa a mrkve, ale taky rozdíly v cenách napříč farmářskými trhy, supermarkety a prodejnami zdravé výživy.

V následující tabulce jsou přehledně ke srovnání data o průměrných spotřebitelských cenách u vybraných biopotravin.

Tab.1

Vyjma oblasti hypermarketů nejsou veliké rozdíly v cenách hovězího masa, očividně nejlépe ale snese cenové srovnání kategorie bílých jogurtů a naopak největší rozdíly jsou v cenách za konvenční versus BIO mrkev.

Podporujeme trendy

Ekologické zemědělství je pravděpodobně progresivní oblastí. Existuje akční plán pro jeho rozvoj pro uplynulý rok 2016 a pro tři následující. Klade si za cíl dosažení 3% podílu biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů v ČR do roku 2020. Současný podíl dělá podle zprávy necelé jedno procento. A přesto je to víc jak dvou miliardový obrat. Když si pomyslím, kolik a za kolik toho sníme a vypijeme…

Stát s ohledem na akční plán pokračuje dotační podporou pro ekologicky obhospodařované plochy a podporou projektů cílených na propagaci faremního zpracování a přímého prodeje ze dvora. V průběhu roku 2017 bude spuštěna také velká národní osvětová kampaň propagující biopotraviny.

Autorka článku: Anna Veselovská

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*


*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>