Přírodní kosmetika

V dnešní době, kdy se vše eko a bio stává do určité míry trendem, jsou to právě slova jako “přírodní” či “ekologický”, která nejlépe prodávají výrobek. Dá se však takovým označením věřit? V případě potravin je to zřejmé, biopotravina musí být řádně označena logem, jehož použití je ošetřeno legislativou. Jak je to však s kosmetikou? Zákon termíny jako přírodní či ekologická kosmetika nezná.

V praxi to znamená, že výrobce může bez problémů na výrobek uvést, že je přírodní či dokonce bio, ač obsahuje pouze nepatrné množství rostlinného výtažku doplněného celou řadou syntetických látek. Naštěstí i v této oblasti existují značky, díky kterým lze bez problémů rozpoznat skutečnou přírodní kosmetiku.

Značku CPK uděluje KEZ o.p.s. V současné době se jedná o jedinou českou certifikační značku přírodní kosmetiky. Takto označená kosmetika neobsahuje syntetické aromatické látky, ropné produkty (olej, parafín, vazelína), syntetické konzervanty a barviva, některé tenzidy a chemické UV filtry. Vyloučeno je rovněž použití živočišných produktů (vyjma včelího vosku a lanolinu) a GMO surovin.

Značka CPK bio navíc zaručuje, že 20 % obsahu (vyjma vody) představují složky pocházející z ekologického zemědělství.

S logy CPK se můžete setkat na české kosmetice Saloos, Nobilis Tilia, některých výrobcích značek Botanicus, Cannaderm a SynCare.

Značka BDIH patří v souvislosti s přírodní kosmetikou k těm nejznámějším. Značka je spjata se Svazem průmyslových a obchodních firem pro léčiva, zdravotnické prostředky, potravinové doplňky a výrobky osobní hygieny, který sídlí v německém Mannheimu. Od roku 1996 sdružuje více než 440 výrobců a distributorů.

Při výrobě kosmetiky označené BDIH jsou přednostně využívány suroviny z ekologického zemědělství a kontrolovaného sběru v přírodě. Samozřejmostí je netestování na zvířatech a zákaz používání surovin z mrtvých zvířat. Nesmějí se používat syntetická barviva, vonné látky či konzervanty, ethoxylové suroviny, silikony, parafíny a jiné ropné produkty. Zakázáno je rovněž radioaktivní ozařování jako desinfekce či používání GMO surovin. Důraz je kladen rovněž na používání reyklovatelných obalů či ekologicky šetrné výroby.

Mezi známé značky, jejichž výrobky jsou  certifikované BDIH, patří Lavera, Logona Laveré, Alverde, Alterra, Farfalla, Neobio, Sante a další.

Značka NATRUE vznikla v roce 2008. Asociace, která ji uděluje, sídlí v belgickém Bruselu. Základní požadavky jsou takřka shodné s kritérii pro kosmetiku certifikovanou BDIH (zákaz používání syntetických složek, GMO, ozařovaní a testování na zvířatech, šetrná výroba apod.). Velkou předností této značky je odstupňovaná certifikace, díky které se dá poměrně snadno zjistit, nakolik obsahuje výrobek složeky pocházející z ekologického zemědělství.

 

Přírodní kosmetika (NATURAL COSMETICS) obsahuje složky přírodního původu, které však nemusejí pocházet z ekologického zemědělství. Přírodní kosmetika s obsahem bio složek (NATURAL COSMETICS WITH ORGANIC PORTION) musí obsahovat nejméně 70% přírodních surovin z ekologického zemědělství či kontrolovaného sběru v přírodě. Biokosmetika (ORGANICS COSMETICS) pak obsahuje nejméně 95% přírodních surovin z ekologického zemědělství či kontrolovaného sběru v přírodě.

Přestože se jedná o relativně nové značení, nalezneme ho na řadě výrobků známých značek přírodní kosmetiky. Logem se mohou chlubit např. výrobky značek Logona, Alverde, Dr. Hauschka,Weleda a další.

Francouzská společnost Ecocert byla založena v roce 1991 jako kontrolní a certifikační organizace pro ekologické zemědělství. Nyní se zabývá zejména certifikací výrobků přírodního původu. Vedle kosmetiky se tak s logem ECOCERT můžeme setkat např. na čistících prostředcích, ekologických nátěrových hmotách či přípravcích na ochranu rostlin. V případě kosmetiky norma stanovuje zákaz používání GMO, parabenů, fenoxyethanolu, emulgátorů (PEG), silikonů, syntetických barviv a parfémů a živočišných složek, které by znamenaly zabití zvířete. Důraz je kladen rovněž na používání biologicky odbouratelných či recyklovatelných obalů. Kosmetika označená logem ECOCERT obsahuje nejméně 95% složek přírodního původu a je dále dělena do dvou skupin.

Organická kosmetika (ORGANICS COSMETIC) je tvořena minimálně z 95% rostlinnými složkami, z nichž minimálně 10% pochází z ekologického zemědělství. Přírodní kosmetika (NATURAL COSMETIC) obsahuje minimálně 50% rostlinných složek, z nichž minimálně 5% pochází z ekologického zemědělství.

Značku Ecocert obdržela např. kosmetika Uterkram, Madára, Alva nebo Florame. Více naleznete na webu společnosti Ecocert.

Loga COSMETIQUE BIO a COSMETIQUE ECO uděluje sdružení COSMEBIO, které vzniklo v roce 2002 ve Francii a sdružuje tamní výrobce přírodní a bio kosmetiky. Certifikovaná kosmetika neobsahuje syntetické parfémy a barviva, konzervanty, látky ropného původu (parafíny, silikony,..) a GMO. Vyloučeno je využití ozařovaní za účelem desinfekce a testování na zvířatech. Obaly musí být biologicky rozložitelné či recyklovatelné. Certifikovaná kosmetika musí obsahovat nejméně 95% surovin přírodního původu.

V případě bio kosmetiky (COSMETIQUE BIO) musí nejméně 95% rostlinných složek pocházet z ekologického zemědělství. Složky pocházející z ekologického zemědělství musí tvořit nejméně 10% obsahu výrobku. V případě eko kosmetiky (COSMETIQUE ECO) musí nejméně 50% rostlinných složek pocházet z ekologického zemědělství, přičemž složky pocházející z ekologického zemědělství musí tvořit zároveň minimálně 5% obsahu výrobku.

Certifikáty nalezneme např. na kosmetice Florame, Melvita, Sanoflore a další.

Jak je to s péčí o zvířata

Vedle výše uvedených značek je možné na kosmetice najít i další, které odkazují na šetrnost vůči zvířatům. S následujícími symboly se velmi často můžeme setkat na certifikované přírodní kosmetice, nicméně je třeba si uvědomit, že se mohou vyskytovat i na té konvenční. Pak je třeba zvážit, zda nám postačí vědomí, že výrobek přímo neohrozil život zvířete nebo půjdeme v uvažování ještě trochu dále a zohledníme rovněž fakt, že při výrobě a používání konvenční kosmetiky vzniká celá řada chemických látek, které ve výsledku rovněž negativně působí nejen na život zvířat, ale i člověka.

Logo Vegan je registrovanou ochrannou značkou The Vegan Society sídlící ve Velké Británii. Logo je udělováno vedle kosmetických výrobků také např. potravinám či oblečení. Výrobky takto označené nesmějí obsahovat jakékoliv složky živočišného původu, v případě použití geneticky modifikovaných surovin se nesmí vyskytovat živočišný gen. Zapovězeny jsou pokusy na zvířatech, ať již při vývoji či během testování výsledného produktu.

Seznam všech certifikovaných výrobků značkou Vegan Society naleznete na webu asociace.

Logo Humane Cosmetic Standard s králíčkem značí, že společnost netestuje výrobek ani jeho složky na zvířatech. Vedle kosmetiky může být udělen také prostředkům domácí drogerie. Standardy pro získání a používání tohoto loga byly vytvořeny v roce 1996 mezinárodní koalicí organizací na ochranu zvířat z Evropy a Severní Ameriky. V ČR má udílení značky na starosti nezisková organizace Svoboda zvířat.

Seznam všech značek naleznete na webu Netestováno na zvířatech.

Je třeba si uvědomit, že zákaz testování na zvířatech je začleněn ve většině certifikátů přírodní kosmetiky, takže nepřítomnost loga s králíčkem nemusí automaticky znamenat, že výrobek byl testován na zvířatech.

Vedle vlastních značek je určitě vhodné sledovat i tzv. INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients). Prakticky se jedná o složení, které je na obalu výrobku uvedeno jednotným názvoslovím vycházejícím z latiny a angličtiny. Povinnost označovat výrobky prioritně tímto způsobem je zakotvena rovněž v české legislativě (vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 26/2001 Sb.). Pokud známe název látky, není již problém dohledat jaké má vlastnosti, v čem nám může prospět a v čem případně naopak uškodit. INCI je také dobrým vodítkem, když chceme znát alespoň přibližný poměr jednotlivých složek v přípravku. Platí, že největší část obsahu tvoří látka, která je uvedena na prvním místě.

V neposlední řádě je dobré připomenout, že i z domácích surovin se dá připravit kvalitní a levná přírodní kosmetika. Nač kupovat drahý krém s výtažkem okurky, když celá okurka stojí pár korun a pleti jistě prospěje stejně. Na nejrůznější problémy nejen s pokožkou existují bylinky. Často pomůže také změnit stravovací návyky a pleť je o poznání zdravější.

Pro biospotrebitel.cz zpracovala Tereza Prošková